De vakbeurzen in de techniek, waaronder de ESEF en Technishow, Hannover Messe, Zorg en ICT en deze week de VSK en de Infra Relatiedagen in Harderberg, staan weer op het programma. Een stand op een beurs vergt veel voorbereiding, inspanning tijdens de beurs en nazorg. De kosten zijn hoog, dus zorg dat je het optimale uit de beurs haalt. Ondersteuning nodig? Laat het ons weten. Hier alvast 10 tips.
1. Stel één of meerdere beursdoelen.
Wat gaat je doen op de beurs? Wat wil je laten zien? Wanneer is de beurs succesvol geweest? Stel doelen en stel die SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het aan te bevelen is doelen Realistisch te stellen, is ambitie niet verkeerd. Voorbeelden: 10, 20, 50 Nieuwe relevante contacten genereren per sales manager, 20 bestaande klanten spreken, 10 potentiële nieuwe medewerkers spreken, media-aandacht genereren voor productinnovaties.
2. Laat weten of je er wel of niet staat
Laat weten dat je aanwezig bent op de vakbeurs. Stel een mediaplan op voor de beurs en begin hier op tijd mee. Zet social media in en laat klanten en potentiële klanten zien dat je er bent en wat je te bieden hebt. Sta je een keer niet op de vakbeurs? Ook dan kun je een creatieve actie bedenken. Je bent dan toch in beeld.
3. Besteed aandacht aan je stand.
Het komt nogal eens voor dat we voor een stand staan en denken, wat doen zij nu eigenlijk? Maak duidelijk wat je doet. Geen goed idee is om alles wat je in huis hebt te laten zien. We zien nogal eens stands vol met producten en onderdelen. De kern raken van wat je doet en uitvergroten op de stand maakt het overzichtelijk en duidelijk. Het spreekt voor zich dat de stand er netjes en verzorgt uit moet zien.
4. Volg een beurstraining
Niet iedereen is geboren als account manager of om onbekenden makkelijk aan te spreken en goed te luistern. De do’s en don’ts op een beurs leer je op een goede beurstraining. Ook voor doorgewinterde sales mensen aan te bevelen. Kijken op je smartphone, met collega’s praten of hangen aan een sta tafel is voor een bezoeker niet uitnodigend. Plan de training een week voor de beurs.
5. Houd een kick-off beursmeeting.
Is voor iedereen duidelijk wat van hem of haar verlangt wordt op de beurs? De persoonlijke doelen, maar ook het gezamenlijke doel. Vertelt iedereen hetzelfde verhaal over het bedrijf, het nieuwe product of innovatie? Bedenk ook dat engineers graag met engineers praten en sales met sales. Verbind de juiste mensen met elkaar tijdens de beurs. Maak je beursbemanning hier alert op. De kick-off beursmeeting leent zich hier prima voor. Plan die in de week voor de beurs.
6. Zet social media in.
Gebruik social media goed. Besteedt hier ook vooraf aandacht aan(kick-off meeting) wat wel en niet geplaatst en gedeeld wordt. Houdt hierbij de doelstellingen en bedrijfsstrategie in het oog. Geef desnoods een aantal mensen de verantwoordelijkheid.
7. Niet iedereen is even interessant.
Niet iedereen die op jouw stand komt, is even interessant. Beoordeel iemand niet aan de hand van zijn of haar uiterlijk of sexe. In het onderbewuste doet men dit vaak wel. Wees in eerste instantie geïnteresseerd in iedereen, behulpzaam en heb een open geest, stel de juiste (open)vragen om zijn of haar relevantie te kunnen beoordelen (beurstraining) en eindig beleeft na enige minuten het gesprek als dit nodig is (beurstraining).
8. Documenteer goed
Neem na een relevant gesprek even kort de tijd om belangrijke punten uit het gesprek te noteren. Ook als het druk is. Bij de opvolging heb je hier veel baat bij.
9. Houd de spirit erin.
Bij de derde beursdag slaat de vermoeidheid toe en wordt het lastiger om de spirit erin te houden.. Begrijpelijk, want beursdagen zijn lang en zwaar. Zeker als er nog overnacht wordt en de avonden ook gezellig laat worden. Blijf zorgen voor een enthousiaste houding. Geen zin meer is echt geen optie. Hiervoor zijn de kosten te hoog en je kunt belangrijke contacten missen op die laatste dagen.
10. Nazorg maakt je beurs winstgevend.
De beurskosten en inspanningen zijn hoog. Het belangrijkste werk komt echter na de beurs en dat is de opvolging. Maak hier ook een plan voor en plan tijd in om met potentiële klanten en relaties af te spreken. Nodig potentiële klanten uit of ga op bezoek. Goed idee is om in de eerste week na de beurs de relevante bezoekers te bedanken voor hun bezoek en geef aan dat je op korte termijn wil afspreken. Elk contactmoment is er een. Voorkom dat je na de beurs weer overgaat in de waan van de dag en de nazorg vergeet.