Golden Circle is hot
Binnen de marketing en communicatie staan er af en toe deskundigen op met nieuwe inzichten of een nieuwe theorie. Reclame- of communicatiebureaus omarmen een nieuwe theorie vaak snel, zeker als die goed is, en gaan er bij hun klanten enthousiast mee aan de slag.
In communicatieland is de Golden Circle van Simon Sinek al enige tijd hot. De theorie is dat succesvolle organisaties handelen vanuit drie niveaus; het why, how en what. Het idee is dat je van binnen naar buiten communiceert. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je iets doet. Het naar boven halen van de ‘why’ is dus belangrijk. Als je sterk gelooft in wat je doet en waarom, dan zal een ander (je doelgroep) dit ook doen.
Sinek, sterk maar ook nieuw?
Het verhaal van Simon Sinek vinden sommige briljant. De ‘why’ gaat meer om het maken van keuzes op basis van emotie. Je gelooft sterk in wat je doet en je draagt uit waarom je hier zo sterk in gelooft. Klanten voelen dit en maken op basis hiervan hun keuze. Ga je echter op zoek naar de visie en missie van een bedrijf, dan kom je in mijn beleving ook erg dicht bij de why (als je het goed doet). Zelf zie ik de Golden Circle meer als een andere benadering of verduidelijking van de bestaande kennis en niet als compleet nieuw. Sterk is de eenvoudige manier waarop Sinek met zijn model antwoord geeft op de vraag waarom sommige bedrijven succesvol zijn en andere niet.
Nuchter omgaan met Golden Circle
In Twente en zeker in een aantal markten waarin ik me begeef (maakindustrie, bouw, ICT, installateurs, zorg, dienstverlening) is men nogal nuchter. Op de vraag waarom doe je wat je doet en waarom geloof je in wat je doet (de why vraag), heeft niet iedereen een even gepassioneerd, uniek en duidelijk antwoord of überhaupt een antwoord. Het formuleren van een missie of visie geeft dan meer hou犀利士
vast dan de voor sommige wat zweverig overkomende ‘why’. (Te) veel communicatiebureaus gebruiken het model van Sinek bij al hun klanten. De vraag is waarom?
Kijk ook eens naar je eigen ‘why’
Laatst was ik bij een relatie, actief in de ICT en techneut in hard en nieren (overigens een succesvol bedrijf). Het gesprek leidde naar de Golden Circle en ik gaf mijn (nuchtere) mening hierover. Hierin vonden we aardig aansluiting bij elkaar. Hij had de laatste tijd verschillende reclame- en communicatiebureaus over de vloer gehad. Tegen een ervan had hij gezegd: “Je bent nu het derde bureau dat begint over Sinek en de Golden Circle. Hoe onderscheidend ben je zelf eigenlijk?”. Hij voegde er naar mij aan toe: “Ze komen ook allemaal met hetzelfde voorbeeld van Apple. Zelfs daarin was geen onderscheid”. Een vrij confronterende reactie voor dat bureau, een die reden geeft om de eigen ‘why’ eens onder de loep te nemen.