Je hebt een installatie-, bouw-, metaal of ICT-bedrijf, zorginstelling of een dienstverlenend bedrijf. Grote kans dat je te maken hebt met concurrenten; andere bedrijven die hetzelfde doen als jij. Kwaliteit, product en prijs liggen vaak dicht bij elkaar en voor een potentiële nieuwe klant is het lastig om een keuze te maken uit al die grijze muizen. Je valt niet op en grote kans dat de klant voor de laagste prijs gaat.
Stel nu dat je bedrijf bekent staat om specifieke kennis en kunde op een bepaald gebied. Als bouwbedrijf ben je bijvoorbeeld sterk in monumentale panden, als ontwikkelaar van productielijnen sterk in robotica. als metaalbewerker in grootverspaning, als zorginstelling in dementerenden of jouw service steken er met kop en schouders bovenuit. Ook kan het zijn dat de processen binnen jouw organisatie uiterst efficiënt verlopen, waardoor je prima in staat bent om te concurreren op basis van prijs. Als je deze sterke eigenschappen via de juiste kanalen communiceert naar de doelgroep, dan herkennen potentiële klanten je duidelijker en beter en neem je een bijzondere positie in. De kans is groot dat die unieke factor doorslaggevend is bij de keuze van leverancier en niet de laagste prijs.
In de consumentenmarkt is positionering gemeengoed. Veelal wordt dit met een commerciële pay-off duidelijk gemaakt. In de business to business markt is het minder vanzelfsprekend. Toch is bekend dat een duidelijke positionering een bedrijf veel toegevoegde waarde oplevert. Door positionering neem je in het brein van je doelgroep een bijzondere positie in. Jouw positionering moet natuurlijk wel geloofwaardig zijn en je moet deze waarmaken. Op welke wijze het bedrijf gepositioneerd wordt, is een belangrijke strategische keuze. Meer weten over positionering? Neem eens contact op.
Marketinggoeroe Kotler:
“Positioning is the act of designing the company’s offerings end image to occupy a distinctive place in the mind of the target market”.
10 maart 2021
4 oktober 2019
13 april 2018
6 februari 2018
23 januari 2018
25 oktober 2017
3 oktober 2017
29 november 2016
10 november 2016