Durf jij te kiezen?
Heel Nederland is in de ban van de verkiezingen. Durf jij als ondernemer eigenlijk te kiezen? En dan bedoel ik niet in het stemhokje, maar het maken van strategische keuzes voor je bedrijf.
Waar kies je wel of niet voor?
Het maken van een keuze, of het nu een positie in de markt, je partner of een politieke partij is, betekent niet dat je automatische tegen al het andere bent. Een bouwbedrijf dat zich positioneert als specialist in het bouwen van duurzame villa’s, bouwt over het algemeen niet alleen maar duurzame villa’s. Maar…. klanten die een duurzame villa willen, weten wel dat ze bij dat bouwbedrijf moeten zijn. Zij zijn immers de specialisten. De keuze om je te richten op één of meerdere marktsegmenten biedt voordelen. Je trekt de klanten aan die je wil, je marketingcommunicatie richt je op die doelgroep, je doet datgene waar je goed en ervaren in bent en ook nieuwe medewerkers selecteer je hierop. Bedrijven die deze keuzes maken, hebben bovendien vaak een hogere marge.
Strategische keuze
Het kiezen van een marktpositie is een strategische keuze voor de lange termijn. Je neemt een bepaalde positie in en wordt enigszins de specialist in dat deel van de markt. Nogmaals, het betekent niet dat je automatische andere delen van de markt helemaal niet meer doet. Hoe kies je dan? Dat is inderdaad niet altijd eenvoudig en het vraagt wat lef. Hiervoor maak je een marketinganalyse van je bedrijf en beantwoordt vragen als; waar ben je goed in, wat is de toekomst, waar ga je voor (visie) en waar sta je voor (missie). Doe dit samen met een team van medewerkers, neem hiervoor de tijd en vraag een marketeer om dit proces te begeleiden.
Geef je bedrijf een gezicht
Het maken van strategische keuzes geeft je bedrijf een gezicht, een richting. Bij jou moet je wezen voor een lage prijs, excellente service, een specifiek marktsegment, hoge kwaliteit of welke keuze je ook maakt. Er is hier helaas geen stemwijzer, kiezerskompas of computerspel voor die je helpt om de keuzes te maken die het best passen bij je bedrijf. Wil je meer weten, neem vrijblijvend contact met ons op. Speciaal voor technische bedrijven in het MKB hebben we een aantrekkelijk Smart Marcom concept. Succes met kiezen.