Het wordt ons wel eens gevraagd of marketing voor bijvoorbeeld de maakindustrie of andere technische bedrijven nu zo anders is dan voor een niet-technisch bedrijf. Het antwoord is, hoe origineel; zowel ja als nee. Hieronder een paar aspecten.
Nee, omdat het ook bij technische bedrijven gewoon over missie, visie, kernwaarden, strategiebepaling, positionering en over marketing- en communicatieconcepten gaat. Of nu een technisch bedrijf of een niet-technisch bedrijf zich beter en duidelijker wil positioneren, de weg er naar toe wijkt in marketingtechnische zin wel af, maar dat heeft niet zo veel te maken met het feit of een bedrijf wel of geen technische producten maakt en levert.
Te technische communicatie
犀利士
Het verschil zit in de inhoud. Zonder de hele technische- en maakindustrie over een kam te scheren, wordt er bij technische bedrijven te veel vanuit de techniek gedacht en gecommuniceerd. De verkoopargumenten zijn veelal rationeel, waarbij vakjargon, technieken en technische aspecten de boventoon voeren. De potentiële klant daarentegen, blijkt echter wel gevoelig te zijn voor de minder rationele en technische aspecten, want geloof het of niet, de potentiële klant is ook gewoon een mens die gevoelig is voor minder rationele aspecten, zoals relatie, gunfactor, klant-, merkbeleving en andere emoties.
Product /technieksegmentatie
Een ander verschil is de segmentatie. Hoe ga je segmenteren? Er wordt nog vaak gesegmenteerd op basis van product/techniek. Op de gemiddelde homepage van een verspaningsbedrijf bijvoorbeeld vind je in het hoofdmenu de kopjes ‘draaien, ‘frezen’ en ‘boren’. Markten worden nauwelijks genoemd. Draaien en frezen, dat is wat we doen, daar zijn we sterk in, horen we dan. Ja dat klopt, maar met jou zijn er wel heel veel bedrijven die daar goed in zijn.
Meer beleving in content en uitstraling
Nog een verschil is dat de content op de website of in de brochure extra aandacht vraagt. De taal is vaak te technisch en doordrenkt met vakjargon. Hoewel de doelgroep meestal over technische kennis beschikt, is het ook voor die lezer prettig als het fijn leest en hij kan zien en ervaren dat je over de kennis en kunde beschikt die hij zoekt. Het omzetten van technische content in een rationele uitstraling naar meer commerciële content met een stukje beleving vraagt de nodige aandacht.
Meer doorvragen
Wat voor klanten redenen zijn, dat ze bij jou klant zijn, zijn voor potentiële klanten vaak goede verkoopargumenten om klant te worden. Dit vraagt de nodige kennis en ervaring met technische bedrijven. Het kost de nodige gesprekken en soms overtuigingskracht. Kortom bij technische bedrijven moeten we meer de diepte in en doorvragen om de markten, doelgroepen, unieke punten, de authenticiteit en het onderscheidend vermogen naar boven te halen. Het is soms een hele zoektocht. Wel een leuke overigens. Vooral omdat alle inspanning resultaat oplevert en de klant uiteindelijk ervaart dat voor het juiste is gekozen.