“De klant centraal stellen is niet meer van deze tijd….” Deze kop staat boven de laatste nieuwsbrief die ik van STEM kreeg. Een kop die nieuwsgierigheid en verbazing oproept. In ieder geval bij mij. Na meer dan 20 jaar werkzaam te zijn in de marketing heb je al heel wat voorbij zien gaan, maar de klant niet meer centraal stellen gaat toch wat ver.
Extreem klantg犀利士
ericht
Gelukkig was de boodschap dat we er een schepje (of voor sommigen een grote schep) bovenop moeten doen. Ben je ‘gewoon’ klantgericht dan zul je het steeds moeilijker krijgen. Je zult moeten doorschakelen naar ‘extreem’ klantgericht. Daarnaast hebben bedrijven steeds meer oog voor mens, markt en maatschappij. Betekenisvol ondernemen gaat steeds belangrijker worden, is de boodschap.
Nog steeds denken vanuit het product
Als marketeer ben ik het hier natuurlijk mee eens. Ingaan op de wensen en behoeften van je klanten is de basis van marketing en ook ik zie de verandering en de vergrote aandacht voor de omgeving. Maar bij veel MKB bedrijven in de maakindustrie zie je echter dat er ook nog steeds vanuit de techniek of het product wordt gedacht. De omslag naar ‘gewoon’ klantgericht is bij sommige bedrijven net begonnen of nog niet gestart. Er is terughoudendheid om de omslag naar marktgericht ondernemen te maken, terwijl het echt niet zo moeilijk of ingrijpend hoeft te zijn.
Beter presteren door klantgericht ondernemen
Bewezen is dat bedrijven die markt- en klantgericht ondernemen beter presteren. Deze bedrijven timmeren meer aan de weg, focussen bijvoorbeeld op een bepaald marktsegment, maken duidelijk waar ze voor staan, hebben hogere marges en, in deze tijd niet onbelangrijk, trekken ook goed gekwalificeerd personeel aan. Zij ervaren aan alle kanten voordeel uit de (marketing)keuzes die gemaakt zijn.
Wake up call voor marketingactie
Voor bedrijven die nog niet ‘gewoon’ klantgericht ondernemen moet de ontwikkeling in de markt naar ‘extreem’ klantgericht en betekenisvol ondernemen toch een wake up call zijn en het besef moet toch komen dat er geschakeld moet worden en dat het tijd wordt voor (marketing)actie.