Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 87% van de jongeren is te interesseren voor techniek en dat is meer dan we denken. Zie de video https://vimeo.com/97404630 . Er blijken 4 doelgroepen te zijn, als het gaat om jongeren en hun interesse voor techniek:
1. De echte bèta
2. De carrière bèta
3. De mensgericht generalist
4. De non-bèta
De echte bèta is het makkelijkst te interesseren. Een gedeelte van groep 2 is wel geïnteresseerd in techniek, maar blijkt vooral voor economie te kiezen, omdat zij niet weten wat de kansen zijn in de techniek, wat je er allemaal mee kan of zij worden negatief beïnvloed. Groep drie associeert bèta vakken niet met maatschappelijke onderwerpen. De non-bèta zul je niet gauw winnen voor techniek, maar kan wel beïnvloeder zijn van de andere groepen .
Grote groep techniek beïnvloeders
De non-bèta is echter slechts één van de beïnvloeders. Daarnaast zijn er ouders, vrienden, leerkrachten en meer indirect ook (social) media, organisaties en bedrijven. Ook deze beïnvloeders kunnen de keuze in wel of geen technische studie beïnvloeden. Het beïnvloeden kan overigens heel subtiel en indirect zijn.
Scholen en techniek
Bijvoorbeeld scholen. Een leerling die gemiddeld ruim een 6 staat voor al zijn vakken en dus ook voor de bètavakken, zal niet gauw gestimuleerd worden om de technische richting te kiezen. Ook niet als de interesse er wel is. De eerste prioriteit van (gelukkig niet alle) scholen in het voortgezet onderwijs is echter dat de leerling slaagt en het liefst met gemiddeld hoge cijfers. Dit is in het belang van de school. De leerling wil ook graag slagen en zijn ouders willen dat ook, dus denkt hij dat een andere keuze dan techniek ook in zijn belang is. Op lange termijn is dat niet altijd het geval. Vooral de carrière bèta kiest vaak voor economie, terwijl de interesse voor techniek en de wil om een technische studie te doen er wel is en b犀利士
edrijven om hem (of haar natuurlijk) zitten te springen. Omswitchen in een later stadium naar techniek is meestal veel lastiger dan van bijvoorbeeld van techniek naar economie.
Nog steeds verkeerd beeld van techniek
Daar komt bij dat leerkrachten en ook ouders niet goed op de hoogte zijn van de kansen en mogelijkheden in de techniek of een nog steeds een verkeerd beeld hebben van techniek (vies en laagwaardig werk). Organisaties die kinderen enthousiast willen maken voor techniek moeten dus de grote beïnvloeders zoals leerkrachten en ouders niet vergeten in hun voorlichting. Wellicht dat hier nog meer winst te behalen is dan bij de jongeren zelf, die vaak op 14-jarige leeftijd een keuze moet maken tussen wel of geen bèta. Niet zelden een keuze die de rest van je carrière bepaald.